Udržitelnost v byznysu a s ní spojený zelený marketing si zažívají boom. V regálech obchodů vidíme všude kolem sebe slogany o udržitelnosti, třídění, odpovědném chování, podílu recyklovaného materiálu, či bio složky. Korporáty vydávají zprávy a strategie pro udržitelnost, vznikají byznysové asociace, ve kterých si firmy sdílí svou praxi v ochraně životního prostředí. Veškeré tyhle aktivity ale bohužel nemají pouze pozitivní dopady. Často se stává, že narážíme na neověřená, nepřesná nebo vyloženě nepravdivá tvrzení. Důvodem není snaha firem vědomě klamat zákazníky.
Často jde pouze o neznalost přesných pojmů a nedostatečnou edukaci marketérů, kreativců a agentur. Důsledkem je nedůvěra spotřebitele vůči zeleným aktivitám a přehlcení společnosti slogany o udržitelnosti.
Tento manuál slouží také k lepšímu porozumění greenwashingu a jeho rozšíření mezi
českou populací. Víme, že někdy je hodně textu na škodu, proto jsme se jej snažili dělat úsporně, ale zároveň srozumitelně. Někde nám byly ku pomoci naše dvě fiktivní firmy FAJN NÁPOJ a EcoGreen. Jak je patrné už z jejich názvů, na jedné firmě budeme demonstrovat ty špatné praktiky, tedy greenwashing, a na druhé ty vhodné praktiky, tedy to, co dle našeho nejlepšího svědomí a vědomí a samozřejmě poznání, greenwashing není.