Ikonoklastické a subverzivní reinterpretace již prověřených výtvarných i literárních děl spolu s apropriací určitých forem, témat či motivů jsou jedním z možných kritických postupů, jak upozornit na stereotypizaci v umění a kultuře obecně. Pro uměleckou skupina Romane Kale Panthera je subverze i obrazoborectví jednou z podob uměleckého aktivismu.
Příspěvek představí textovou i vizuální intervenci umělecké skupiny Romane Kale Panthera Mifeš ukraden - přepis historie, která doslovně i přeneseně přepisuje notoricky známé dílo Josefa Lady. Vysvětlí princip vizuálního textu a jeho čtení a představí tuto uměleckou intervenci jako východisko ke kritickým úvahám o esenciálním a empirickém dětském čtenáři či divákovi.
Poukáže na to, že uznání problematičnosti všeobecně akceptovaného až adorovaného díla nemusí znamenat jeho devalvaci, ale naopak jeho zhodnocení a aktualizaci. Dílo se může nově stát východiskem široce pojaté občanské výchovy.
Lze na něm demonstrovat procesy naturalizace a internalizace názorů a postojů včetně vytváření předsudků, a především proces utváření identity, na kterém se obrazy a texty (zakládající např. ikonografii češství a romství) velmi silně podílejí.