Charles Explorer logo
🇬🇧

Vývoj publikací českých autorů ve vztahu k badatelským aktivitám ve výuce biologie v letech 2000 - 2019

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Cílem příspěvku je představit výsledky obsahové analýzy publikací českých autorů zaměřených na badatelské aktivity ve výuce přírodopisu, resp. biologie, které byly publikovány v období od roku 2000 do roku 2019. Sledován byl i charakter příspěvků a trend jeho vývoje.

Sledované období bylo rozděleno do dvou etap, jelikož v letech 2000 - 2009 byly nalezeny převážně metodické příspěvky, v nichž převládá potvrzující a strukturované bádání, avšak autoři tento pojem explicitně nepoužívají. Články z tohoto období jsou vázány zejména na časopis Biologie - Chemie - Zeměpis a na sborníky ze studentské konference o projektovém vyučování (Project-based education, PBE). Dále vycházejí práce představující příklady konkrétní praxe obsahující praktické nebo badatelské prvky - zprávy o školních projektech či seminářích.

Jen ojediněle zde najdeme práce popisující principy badatelsky orientovaného vyučování v širším teoretickém kontextu (např. Podroužek, 2003; Chlupáč, 2005; Škoda a Doulík, 2009), byť termín "bádání" se v nich opět přímo neobjevuje.

Autoři publikují v podstatě výhradně v českém jazyce. Ve druhé etapě, po roce 2010, lze pozorovat určitý posun v charakteru publikací.

Jednak jich kvantitativně přibývá, ale je opouštěn charakter metodik, které sice nadále vycházejí, ale pracují již s vyššími úrovněmi bádání. Část příspěvků je v tomto období publikována i v anglickém jazyce a lze nalézt i výzkumné práce posuzující badatelský přístup z různých hledisek.