Cílem příspěvku je představit výsledky obsahové analýzy publikací českých autorů zaměřených na badatelské aktivity ve výuce přírodopisu, resp. biologie, které byly publikovány v období od roku 2000 do roku 2019. Sledován byl i charakter příspěvků a trend jeho vývoje.
Sledované období bylo rozděleno do dvou etap, jelikož v letech 2000 - 2009 byly nalezeny převážně metodické příspěvky, v nichž převládá potvrzující a strukturované bádání, avšak autoři tento pojem explicitně nepoužívají. Články z tohoto období jsou vázány zejména na časopis Biologie - Chemie - Zeměpis a na sborníky ze studentské konference o projektovém vyučování (Project-based education, PBE). Dále vycházejí práce představující příklady konkrétní praxe obsahující praktické nebo badatelské prvky - zprávy o školních projektech či seminářích.
Jen ojediněle zde najdeme práce popisující principy badatelsky orientovaného vyučování v širším teoretickém kontextu (např. Podroužek, 2003; Chlupáč, 2005; Škoda a Doulík, 2009), byť termín "bádání" se v nich opět přímo neobjevuje.
Autoři publikují v podstatě výhradně v českém jazyce. Ve druhé etapě, po roce 2010, lze pozorovat určitý posun v charakteru publikací.
Jednak jich kvantitativně přibývá, ale je opouštěn charakter metodik, které sice nadále vycházejí, ale pracují již s vyššími úrovněmi bádání. Část příspěvků je v tomto období publikována i v anglickém jazyce a lze nalézt i výzkumné práce posuzující badatelský přístup z různých hledisek.