Charles Explorer logo
🇨🇿

Zkušenosti učitelů se společným vzdláváním v základní škole

Publikace na Pedagogická fakulta |
2022

Abstrakt

Výzkumná zpráva je součástí projektu APIV A, který se zabývá implementací společného vzdělávání (SV) do základního vzdělávání. Kvalitativní výzkum realizovaný v roce 2021 na 6 ZŠ zjišťuje polostrukturovanými rozhovory, jakou zkušenost mají učitelé z plánování, realizace a hodnocení výuky v SV.

Výsledky ukazují, že učitelé řeší, jak diferencovat výuku škálou metod a organizačních forem a jak řídit různé skupiny. Zdůvodňují učitelovu potřebu prohlubovat znalosti o dítěti, pečovat o osobnostně sociální rozvoj žáků a o klima.

Ukazují, že učitelé potřebují rozvíjet svou dovednost komunikovat se žáky a rodiči o rozdílnostech v podporách, výkonech a hodnocení, a spolupracovat s dalšími odborníky v rámci školy i mimo. Potvrzují, že dynamika složení žákovských kolektivů vyžaduje celoživotní profesní učení pedagogů i týmů škol.

Shrnují aktualizované nároky na profesní kompetence v SV.