Publikace se zabýv á využíváním informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vzdělávání a učení. V úvodu stručně popisuje historii a vývoj ICT v kontextu učení a vzdělávání. Následně se věnuje konceptu Průmyslu 4.0 a digitalizaci a s těmito fenomény pracuje v oblasti vzdělávání, kde vysvětluje nové paradigma Vzdělávání 4.0, funkční model vzdělávání v celoživotním kontextu.
V dalších kapitolách pak představuje možnosti a trendy vzdělávání s využitím ICT, zahrnující hromadné otevřené kurzy - Massive Open On-line Courses (MOOCs), cloudové LMS (cloudové learningové manažerské systémy), gamifikaci, personalizované učení, mikroučení a mikrokurzy, online semináře (webináře, videosemináře, mobilní semináře), online konference (videokonference, webkonference, mobilní konference), sociální sítě, online kooperace (chat, sdílení projektů, okamžité připomínkování), mobilní učení, virtuální realitu, rozšířenou realitu (Augmented reality), online kurzy, školy, univerzity (všechny formy distančního vzdělávání, veřejné online akademie (Khanova akademie), online encyklopedie, knihovny, dokumenty (wikipedia, Google books, Google photos),počítačové hry ve vzdělávání a videopřednášky.
Podrobně rozebírá didaktický proces a didaktické metody při využívání informačních technologií. Poukazuje na invarianci didaktického procesu jako fundamentální dynamickou interakci mezi vzdělavatelem a učícím se subjektem, ve kterém se vyučuje obsah učiva za pomocí didaktických metod, a to právě i s využitím ICT. Analyzuje dvě didaktické metody - virtuální co-teaching a převrácenou učebnu, na kterých demonstruje vhodnost využití a zapojení ICT. V rámci kapitoly virtuálního co-teachingu seznamuje čtenáře s již proběhlými výzkumy a jejich výsledky. Celoživotní učení s využitím ICT je námětem další části, kde publikace zdůrazňuje význam online učení a aplikací v celoživotním formálním, neformálním a informálním učení.
Příklady dobré praxe využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání jsou předloženy v oblastech programování, matematiky, geografie, biologie, tvorby videa, animací a robotiky. Jednotlivé příklady jsou zasazeny do didaktických rámců a vybaveny praktickými návody, jak by měla vypadat výuka, jaké ICT prostředky by se měly využívat a jakým způsobem by měla být zajištěna motivace žáků či studentů. Klade také důraz na přesahy v jednotlivých výukových oblastech do jiných disciplín.
Publikace předkládá nejnovější výsledky výzkumů ohledně distančního studia a online výuky. Shrnuje tyto výsledky a vyvozuje možné závěry ohledně efektivity online vzdělávání. V úvahu bere i dopad pandemie Covid-19 na rozvoj online platforem. Sumarizuje nedostatky a klady těchto forem učení a vzdělávání. V závěru se publikace zaobírá kyberbezpečností a ochranou dat. Neopomíná i nové nařízení ochrany osobních údajů - GDPR a stručně shrnuje jeho základy.