Příspěvek představuje fenomén časného čtenářství u nadaných dětí. Časné čtenářství je mnohdy propojeno s dalšími aspekty rychleji se rozvíjejících mentálních funkcí u nadaných dětí, které směřují k jejich urychlenému intelektovému vývoji. V souvislosti s raným čtenářstvím lze také pozorovat akceleraci v oblasti vývoje řeči, dlouhodobou koncentraci pozornosti či dřívější schopnost abstraktního myšlení.
Urychlený vývoj nadaného dítěte je spojen také s důležitým faktorem motivace a vhodným podnětným prostředím, které nadanému dítěti umožňuje nasytit jeho potřeby. Absence takového prostředí může vést k sociálním i emočním problémům, z toho- to důvodu je důležité, aby pedagogové čtenářství u těchto žáků dále podporovali a specificky rozvíjeli.
Sdělení se zaměřuje na možnosti rozvoje časného čtenáře. Mimo představení výsledků českých a zahraničních studií zabývajících se podporou a rozvojem časného čtenářství bude příspěvek doplněn také o případovou studii časného čtenáře v MŠ.
Výsledky šetření představují příklady dobré praxe pro možnosti dalšího využití u časných čtenářů v mateřských školách.