Cílem našeho příspěvku je představit změny čtenářských dovedností stejné kohorty žáků, kteří byli poprvé testováni v roce 2012 a podruhé v roce 2016 (6. ročník ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií, 9. ročník ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií), a přiblížit jejich výsledky ve čtenářských dovednostech u různých typů textů, typů úloh a čtenářských dovedností. Vycházíme z dat empirického výzkumu realizovaného v projektu GA ČR Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: Longitudinální studie (CloSE).
Do výzkumu v letech 2012 i 2016 bylo zapojeno v každém sledovaném šetření cca 6000 žák ů českých škol. Výsledky testů čtenářských dovedností poukazují na problémy žáků při interpretaci uměleckého metaforického a polemického textu, zde se také projevují velké rozdíly mezi žáky základních škol a víceletých gymnázií. Žáci se mezi 6. a 9. ročníkem nejvíce zlepšili ve čtenářské dovednosti zpracovávat informace a zhodnocovat text.