Mediální výchova na středních školách by podle RVP G měla kromě jiného nabízet "základní poznatky o roli médií ve společnosti a jejích dějinách". Je totiž velmi důležité, aby si žáci uvědomili, že obtíže spojené s hodnocením informací zprostředkovaných třetí stranou měli lidé i v minulých obdobích (třebaže v nesrovnatelně menší míře) a že i v minulosti bylo třeba alespoň elementární "mediální gramotnosti" (a k n í přidružené gramotnosti čtenářské), aby práce s informacemi byla náležitá a nedocházelo k manipulaci a škodlivé propagandě.
Již ve starověkém Římě existovaly "noviny" (tzv. Acta - populi, diurna apod.), hlasatelé i "sociální média" (např. nápisy v Pompejích ad.). Zmínky o tom, že je třeba myslet "vlastní hlavou" a zprávy a informace kriticky zkoumat, potom zachycuje i celá řada antických řeckých a římských spisovatelů a myslitelů.