Pozitivní postoj k četbě lze považovat za klíčový faktor při rozvíjení čtenářské gramotnosti.
Proto je nutné již u dětí raného věku podporovat formování předčtenářských dovedností a kladného vztahu ke čtení. Jedním z motivačních faktorů, ovlivňujících pozitivní vztah dítěte k
četbě v pozdějším věku, mohou být v textu navrhované projekty rozvoje čtenářství, v tomto případě orientované na období předškolního věku. Projekty utváření pozitivního postoje k
četbě u předškolního dítěte vycházejí z dynamického modelu vývoje čtenářství a představují klíčovou součást "primární literární iniciace".
Základním východiskem projektů je kniha, jejíž děj se odehrává v konkrétním reálném prostředí, které lze v rámci projektu využít k návštěvě a plnit v něm různé aktivity (motivační
úkoly), podobně jako postavy z děje knížky. Velmi důležitý je vhodný výběr knihy s ohledem na věk dítěte.
Podstatou takto postavených projektů je očekávaný efekt vlivu reálného prostředí, které svými charakteristikami může působit jako konkurence virtuálnímu prostředí televize a počítačů.
Uvažovat lze např. působení vůně, chuti, teploty a struktury povrchu, povětrnostních podmínek (vítr, déšť), zvuků i barev z okolí. Působení reálného prostředí je vhodné spojit s dobře promyšlenými edukačními úkoly provázanými s dějem knížky.
Projekty lze snadno modifikovat s ohledem na regionální podmínky (vhodné je využití regionální historie, místních pověstí), mohou je připravovat jak učitelé, tak i rodiče.