Charles Explorer logo
🇬🇧

Postoje budoucích učitelů k vědeckým dovednostem

Publication at Faculty of Education |
2022

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Vědecké dovednosti hrají důležitou roli v aktivním zkoumání vědeckých jevů a faktů. Stejně tak jsou ale podstatné porozumění podstatě a platnosti informací získaných z různých zdrojů.

Dobrá úroveň vědeckých dovedností učitelů je nezbytným předpokladem pro úspěšnou implementaci výukových metod založených na vědeckém uvažování a bádání. Podstatnou roli v edukační praxi sehrávají také postoje učitelů.

Výzkumným záměrem bylo zjistit, jak se považují býti budoucí učitelé kompetentní ve vědeckých dovednostech, jak vnímají důležitost vědeckých dovedností pro žáka a učitele a jak hodnotí přípravu na vysoké škole v této oblasti. Pro výzkumné šetření byl vytvořen vícepoložkový dotazník využívající Likertovy škály.

Do výzkumného šetření se zapojilo 187 studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v akademickém roce 2021/2022 v konečné fázi studia navazujícího magisterského programu (ISCED 7). Bylo zjištěno, že studenti považují vědecké dovednosti za spíše důležité pro sebe, učitele obecně i žáky.

Oproti tomu se studenti spíše nepovažují za kompetentní ve vědeckých dovednostech a nepovažují přípravu na vysoké škole v oblasti vědeckých dovedností za dostačující. Tyto zjištěné skutečnosti, by měly vést k větší pozornosti v přípravě budoucích učitelů v oblasti vědeckých dovedností.