Slovní úlohy jsou obecně považovány za obtížnou a velmi často za neoblíbenou součást výuky matematiky. Příčinami obtíží, proč se žákům nedaří řešit slovní úlohy, tedy úlohy, které se snaží zachytit reálné situace, se zabývá např. publikace Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů (Rendl, Vondrová, 2013, s. 96-107).
Slovními úlohami rozumíme úlohy s (pseudo-)reálným kontextem. Některé číselné údaje jsou dány, některé se hledají na základě vztahů mezi nimi. Úkolem je matematizovat reálnou situaci.
To znamená odhalit vazbu mezi údaji danými v zadání úlohy a určit, jaká číselná operace tyto vztahy mezi číselnými údaji popisuje. Výsledek úlohy je třeba ověřit jednak numericky, jednak sémanticky.
Jednou z možných cest, jak můžeme jako učitelé žákům pomoci zlepšovat se v porozumění slovním úlohám a ve schopnostech je řešit, je nabízet jim širokou paletu různých řešitelských strategií, jak je možné slovní úlohy uchopit a řešit.