Slovní úlohy jsou obecně považovány za obtížnou a velmi často za neoblíbenou součást výuky matematiky. Příčinami obtíží, proč se žákům nedaří řešit slovní úlohy, tedy úlohy, kter é se snaží zachytit reálné situace, se zabývá např. publikace Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů (Rendl, Vondrová, 2013, s. 96-107).
Slovními úlohami rozumíme úlohy s (pseudo-)reálným kontextem. Některé číselné údaje jsou dány, některé se hledají na základě vztahů mezi nimi. Úkolem je matematizovat reálnou situaci.
To znamená odhalit vazbu mezi údaji danými v zadání úlohy a určit, jaká číselná operace tyto vztahy mezi číselnými údaji popisuje. Výsledek úlohy je třeba ověřit jednak numericky, jednak sémanticky.
Jednou z možných cest, jak můžeme jako učitelé žákům pomoci zlepšovat se v porozumění slovním úlohám a ve schopnostech je řešit, je nabízet jim širokou paletu různých řešitelských strategií, jak je možné slovní úlohy uchopit a řešit.