Jedním z užitečných nástrojů při řízení kvality ve škole je pravidelné sledování spokojenosti absolventů s kvalitou výuky a školou, zjišťování jejich profesních preferencí a profesního uplatnění na trhu práce. Cílené a dlouhodobé sledování absolventů může odhalit nesoulad vzdělávání s požadavky pracovního trhu a prostřednictvím trasovacích statistik umožňuje vedení školy sledovat efektivitu a kvalitu poskytovaného vzdělávání jak v jeho průběhu, tak i na výstupu.
Cílem provedeného šetření bylo na vzorku jedné střední odborné školy realizovat p ředvýzkum a ověřit konstrukci dotazníku, který zjišťuje míru spokojenosti absolventů se svojí školou a kvalitou její výuky. Dílčím cílem bylo zjistit, zda absolventi pracují v oboru, který vystudovali, zda jim studium na střední škole přineslo nějaké benefity pro budoucí zaměstnání, zda pokračují ve studiu na vysoké škole, příp. jakého vzdělání již dosáhli a co by při zpětném pohledu doporučovali zlepšit.