Příspěvek se zabývá dosud spíše opomíjenou kategorií pedagogických pracovníků - vychovateli školních družin a školních klubů. Cílem příspěvku je poukázat na vybrané charakteristiky povolání vychovatele, jemuž se u nás z řady důvodů nedostává takové pozornosti jako profesi učitele. Poněkud paradoxně a nečekaně však může být vychovatelství pro učitelství, v některých ohledech, dobrou inspirací. V článku je nejprve porovnáno povolání vychovatele s profesí učitele, a to prizmatem kritérií, která klade sociologie na tzv. úplnou profesi.
Následně jsou vychovatelé a učitelé porovnáni z hlediska jednoho z klíčových pedagogických atributů, kterým je autorita. V závěru je naznačeno, čím a jak se mohou ob ě povolání vzájemně inspirovat a obohacovat. Příspěvek v neposlední řadě nastoluje otázku, zda si povolání vycho- vatele v českém vzdělávacím kontextu nezasluhuje intenzivnější výzkumnou pozornost.