Charles Explorer logo
🇨🇿

Využití pohybových chvilek u žáků se speciálními potřebami

Publikace na Ústřední knihovna, Pedagogická fakulta |
2022

Abstrakt

Tělovýchovné chvilky můžeme definovat jako intenzivní krátké fyzické aktivity, které žáci provádějí 5 minut" (Hnízdilová, 2006). Tělovýchovné, či též pohybové chvilky (PCh) mohou být cenným prvkem ve výuce teoretických předmětů, kdy pomocí fyzické aktivace dochází nejen k protažení a posílení svalů, napřímení držení těla a zlepšení dechového stereotypu, ale také k aktivaci kognitivní. Lze předpokládat, že PCh mají zvýšený význam i u dětí se specific- kými potřebami, kde z důvodu primárního postižení je přítomna celá řada funkč- ních i strukturálních odchylek a naopak je přítomno více bariér v přístupnosti k volnočasovým pohybovým aktivitám. Pohybové chvilky by tedy ve speciálním

školství, nebo tam, kde probíhá společné (inkluzivní) vzdělávání s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami (SVP), měly být aplikovány vždy.

V předkládaném článku seznamujeme čtenáře se zkušenostmi s tříměsíční realizací PCh na základní škole speciální. Autoři při přípravě využili několika- leté zkušenosti s organizací příměstských sportovních táborů pro děti se SVP na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK v Praze (projekt Pohyb pro inkluzi), ze studia oborů Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami a Speciální pedagogika i z další praxe.