Charles Explorer logo
🇨🇿

Vzdělávání budoucích učitelů biologie v oblasti vědeckých dovedností: pilotní studie

Publikace na Pedagogická fakulta |
2022

Abstrakt

Příspěvek se zaměřoval na představení dílčích výsledků z výzkumu, který měl za cíl charakterizovat profesní přípravu učitele v oblasti biologie a zjistit, jak budoucí učitelé biologie vnímají svoji kompetentnost v oblasti vědeckých dovedností, a za jak významné tyto dovednosti považují a do jaké míry považují svou vysokoškolskou přípravu za dostačující. Pro zjištění postojů byl využit dotazník zaměřený na postoje k vědeckým dovednostem budoucích učitelů biologie, tento dotazník měl analogickou strukturu s Intrinsic Motivation Inventory (IMI) (Inventář vnitřní motivace).

V další řadě byla provedena analýza charakteristik (sylabus, cíle a anotace) všech oborových předmětů. Analýze bylo podrobeno 36 předmětů bakalářského studijního programu Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání a 27 předmětů navazujícího magisterského programu Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy.

Charakteristiky byly kvalitativně vyhodnoceny s využitím otevřeného kódování. Výsledná zjištění byla, že studenty vnímaná důležitost vědeckých dovedností pro ně samotné, učitele obecně i žáky je významným východiskem pro jejich rozvoj u žáků.

V rámci studia učitelství biologie jsou zdůrazněny základní i komplexní vědecké dovednosti. Jejich rozvoj ale není napříč studiem systematický a explicitně jsou do popředí kladeny pouze u dílčího podílu předmětů (14 % - Bc., 26 % NMgr.).

Těmto aspektům přípravy učitelů biologie je proto potřeba věnovat další pozornost.