Nikotinové sáčky bez obsahu tabáku představují nový segment výrobků, které tabákový průmysl uvádí na trh s cílem rozšiřovat své portfolio nikotinových produktů. Jedná se o malé bílé sáčky obsahující celulózová vlákna napuštěná směsí čistého nikotinu s aditivy, sladidly a příchutěmi.
Množství obsahu nikotinu v jednom sáčku se pohybuje mezi 2-7 mg, na trhu jsou však dostupné varianty obsahující desítky miligramů na jednu porci. Sáčky jsou aplikovány do úst, kde je nikotin postupně vstřebáván přes bukální sliznici.
Dostupná data o prevalenci ukazují, že užívání nikotinových sáčků převládá mezi adolescenty. Reklama a propagace t ěchto výrobků však využívá prvky, které působí atraktivně také na děti a dospívající (např. barevný design obalů a příchutě).
Fenomén nikotinových sáčků je spojen s řadou veřejnozdravotních výzev, např. jak tyto výrobky legislativně regulovat a jak k nim přistupovat v prevenci a strategii protidrogové politiky. Cílem článku je představit ucelený přehled o výskytu užívání nikotinových sáčků, jejich obsahu a složení, vzorcích užívání, strategiích marketingové komunikace a legislativním rámci.