Téma stanovení kritérií pro přijímání žáků k základnímu vzdělání je v oblasti správy školství stále aktuální. Tento článek se zabývá uplatňováním kritéria v podobě testování určitých znalostí a dovedností, testování "školní zralosti" a podobně, a to jak u soukromých a církevních škol, tak i u veřejných základních škol. Proces přijetí dítěte k základnímu vzdělání začal v některých krajních případech připomínat až přijímací řízení obdobné tomu, jaké vyžadují střední školy s talentovými zkouškami. Všechny tyto přijímací procesy přitom vyžadovaly osobní přítomnost dítěte u zápisu, aby se dítě mohlo "testu školní zralosti" podrobit.
Článek se zabývá dosavadní praxí České školní inspekce, následně upozorňuje na nedávný rozsudek Městského soudu v Praze, který tuto praxi popřel a otevřel nejen soukromým, ale i veřejným základním školám široký prostor pro výběr dětí k základnímu vzdělání. Nakonec čtenáře seznámí s novelou vyhlášky o základním vzdělání. V závěru autoři analyzují dopad této změny na správní praxi škol.