Software numericky testuje mechanizmus ePokuty za předpokladu, že hráči se chovají podle jednoduché racionální strategie která sleduje trendy. Testování je nad modelovými daty.
Mechanismus ePokuty
Předpokládáme že je zřízen Fond udržitelné mobility; nazvěme ho CH. Hra spočívá v opakování následujících kroků, např. jednou týdně: a. Čekajícím ve frontě na vyřízení správního řízení se sdělí jejich pořadí ve frontě. b. Čekající mohou přispět do CH částkou do výše hypotetické pokuty (F). c. Fronta se pak přeskupí podle těchto plateb. d. Sdělit pořadí vypadá na první pohled nesmyslně, protože porušovatelé se dozvědí, co dosud jen tušili: že fronta je obrovská a na ně nepřijde řada. Ale právě znalost pořadí spustí lavinový efekt. e. Na základě přísp ěvků se fronta změní takto:
(i) Pokud někdo souhrnně zaplatil svou celou hypotetickou pokutu F, je z fronty vynechán a Správní řízení je zastaveno z důvodu zaplacení pokuty; F se z fondu CH převede na účet magistrátu jako zaplacená pokuta.
(ii) Pokud někdo zůstal ve frontě maximální možnou dobu trvání správního řízení, je z fronty vynechám z důvodu prošlé lhůty. Jeho souhrnný příspěvek do CH zůstává Fondu.
(iii) Pořadí ve frontě se změní podle příspěvků do CH, na které je pohlíženo jako na projevenou lítost. Referentům je doporučeno, aby přednostně vybírali k vyřízení přestupky z počátku fronty.
(iv) Příspěvky do Fondu udržitelné mobility přestupků, které si referenti vybrali k vyřízení, zůstávají Fondu a nijak neovlivňují správní řízení.
(v) Přibydou noví provinilci na konec fronty.
Analýza hry je netriviální, používáme metody algoritmické teorie her, statistického modelování, strojového učení. Základní myšlenka je ale jednoduchá a spočívá v nastartování lavinového efektu: ti, kteří se nachází v počátečním segmentu fronty něco zaplatí a tím se pokusí tento segment opustit. Ti ze segmentu následujícím za tím počátečním si uvědomují, že pro počáteční segment je racionální něco zaplatit, a tak i oni musí něco zaplatit a tak dále.