Charles Explorer logo
🇨🇿

Muzejní exponát jako objekt vzdělávání: potenciál digitálních aplikací pro výuku historie a příbuzných oborů

Publikace na Filozofická fakulta |
2023

Abstrakt

Rychlý rozvoj informačních technologií, dostupnost informací a obrazového materiálu přináší otázku proč chodit do muzea, když je celé kdykoliv dostupné v našich telefonech. Muzejní expozice mohou v současnosti nabídnout hlavně zážitek ze setkání s minulostí, jež mají vystavené historické artefakty ukrytou přímo v sobě.

Autenticita exponátů jde však ruku v ruce s jejich křehkostí. Příspěvek nabídne na příkladu digitálních vzdělávacích aplikací historylab.cz a Atlas muzea dělnického hnutí cestu, jak uživateli umožnit si skrze jeho smartphone či laptop vystavované předměty přivlastnit za účelem jejich analýzy a interpretace.

Na základě přístupů badatelské výuky a objektového učení uživatel aktivně zkoumá smysl a příběh historického artefaktu.