Příspěvek si kladl za cíl na základě obsahov é analýzy domácích pramenů a výzkumů k rozvoje porozumění předčítanému textu u dětí v preprimárním vzdělávání a složek čtenářské (pre)gramotnosti popsat současný stav této problematiky a pojmenovat výzvy, kterým tato oblast oborové didaktiky v preprimárním vzdělávání čelí. Obsahové analýze byly podrobeny práce publikované v posledních 10 letech odpovídající klíčovým slovům zabývající se porozuměním textu, čtenářskou pregramotností v preprimární vzdělávání a čtenářskými strategiemi.
Identifikováno bylo 22 relevantních studií a monografií, které byly podrobeny další analýze. Z výsledků je patrná roztříštěnost poznatků.
Tematicky se vážou k teoretickému vymezení čtenářské pregramotnosti, podpoře rozvoje budoucího čtenářství v rodině, oblastí rozvoje předčtenářských dovedností a porozumění předčítanému textu, avšak ne vždy s vazbou na relevantní vědecké poznatky. Mezi výzvami se ukázala nedostatečná terminologická a obsahová neukotvenost rozvoje čtenářské pregramotnosti a porozumění v kurikulárním dokumentu a s tím související nedostatečné znalosti a dovednosti učitelů, proč a jak porozumění předčítanému textu u dětí předškolního věku facilitovat; pojetí středoškolského a vysokoškolského studia a absence dostatečného množství metodických a didaktických materiálů.
V závěru bylo představeno integrované pojetí výuky jazyka, komunikace a čtenářské pregramotnosti v preprimárním vzdělávání, které je v současné době realizováno při přípravě budoucích učitelů mateřských škol na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.