Konferenční příspěvek představí aktuální fázi disertačního výzkumu zaměřeného na formy prezentace pop-music na obrazovkách Československé televize do roku 1989. Disertace navazuje na diplomovou práci o genezi a vývoji formátu televizní písničky a spolupráci kulturních průmyslů v 60. letech v Československu.
Diplomová práce sledovala proces, kterým televizní písnička tuto spolupráci rozhýbávala a jakou měrou přispěla k bujení kultu pop-hvězd. Tyto výzkumné linie prozkoumává i disertace, která časově pojímá období 70. a 80. let.
Krátký formát televizní písničky se však už během 60. let stával základním prvkem hudebně zábavných pořadů. Cílem disertace je analyzovat, jak televize s formátem koncepčně nakládala, jak ho (ne)kultivovala a programovala, k jakým záměrům ho během období tzv. normalizace a pozdního socialismu využívala.
V praktické rovině pak sleduje fenomény a trendy v prezentaci pop-music na televizních obrazovkách a kategorizuje typy formátů hudebních a písničkových pořadů. Rovněž si klade otázku, jací aktéři do této produkce vstupovali či přímo zasahovali a do jaké míry tak ovlivňovali výsledný tvar i obsah.
Případnou ambicí práce je vztáhnout koncept entertainment television na zábavní produkci socialistické televize a vysledovat, zda se tradice a principy produkce televizní zábavy shodují, případně v čem se napříč érami rozcházejí nebo jak (ne)podléhají určitým společensko-politickým kontextům a ideologiím.