Hudební výchova má v moderní edukaci nezastupitelné místo. Její benefity musí být dostupné všem.
I žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami i dítěti vyrůstajícímu v prostředí ohroženém sociální exkluzí. Hlavním cílem tohoto příspěvku je představit odborné veřejnosti klíčové výsledky kvalitativního výzkumu, který byl po dva roky realizován v prostředí dětského domova.
Zjišťovali jsme zde možnosti využití hudební výchovy, sledovali jsme formy její distribuce. Podařilo se nám potvrdit významnou roli hudební výchovy při speciálně pedagogické intervenci.
V příspěvku jasně vymezíme rozdíly mezi muzikoterapií, muzikofiletikou a speciální hudební výchovou. V diskusi poukážeme na potřebu speciálně pedagogických kompetencí u hudebních pedagogů.
Na základě našich zjištění nabídneme možné modifikace hudební výchovy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.