Charles Explorer logo
🇨🇿

Elementární rytmická zkušenost s hlasem, hrou na tělo a nástroji

Publikace na Pedagogická fakulta |
2023

Abstrakt

Hra na tělo představuje významný prostředek rozvoje rytmických dovedností. Slovní rytmus a elementární práci s rytmickými ostinaty lze chápat jako vhodné východisko pro aktivní a efektivní hudebně výchovnou práci.

Významným aspektem je důraz na opakování a procvičování. Tato kapitola předkládá dvě modelové situace, z nichž jedna je zamýšlena pro práci s dětmi mladšího školního věku a druhá pro děti starší.

Rytmické aktivity zahrnují společné hraní, zpívání a pohyb v prostoru a je možné je charakterizovat úsilím o motivovaný přístup, vědomou koncentraci dětí, komunikaci s ostatními a obecně aktivní zapojení všech účastníků vyučovacího procesu. Důležitým prvkem předkládaných modelů je intenzivní setkání s hudbou.

Tato kapitola předkládá metodicky seřazené aktivity, které představují lze v hudební vyučování uplatňovat i v širším časovém horizontu a jež představují účinnou strategii zmíněného rozvoje rytmických dovedností dětí.