Tato studie pojednává o sekundárně narušené komunikaci po cévní mozkové příhodě. Poruchy řeči jsou u pacientů po cévní mozkové příhodě velmi časté.
Afázie je získaná porucha porozumění a produkce řeči, která vzniká v důsledku ložiskového poškození mozku a často komunikaci s okolím od rané fáze onemocnění pacientům ztěžuje. Klinický obraz afázie ovlivňuje především lokalizace a rozsah cerebrální léze.
V zájmu efektivity intervence u afázie je vhodné využívat zapojení nepřímých metod odblokování porušených funkcí. Vlastní výzkum se zaměřil na bazální komunikaci a sociáln í komunikaci.
Nejlepší výsledky dosáhla skupina pacientů po dvanácti týdnech speciálněpedagogického intervenčního programu, který byl složen z grafomotorických cviků, logopedického cvičení a roboticky asistované rehabilitace. Afázie patří mezi nejtěžší narušení komunikačních schopností, které při rychlé a dostatečné intervenci u pacienta nevedou k sociální izolaci, což může ovlivnit jejich životní styl a kvalitu života.