Početní neboli 'sloupečkové' úlohy jsou zejména v nižších ročnících prvního stupně základní školy hojně využívány jako rozcvičky, soutěže, s cílem upevnit u žáků početní spoje. Často jsou ale používány i jako nástroj pro známkování. Cílem dílny bylo přivést účastníky k zamyšlení, co případné známkování žákova řešení početních úloh řekne učitelům i ž ákům o jeho momentálních vědomostech a jak využít i takovéto úlohy k diagnostice žákových obtíží.
V příspěvku představíme soubor deseti úloh, které jsme použili v didaktickém testu z matematiky v rámci projektu Porozumění učitelů příčinám školní neúspěšnosti a účinnosti pedagogických intervencí. Chybná řešení úloh a úvahy o možných příčinách chyb nám pomáhají odhalit a popsat konkrétní problémy žáků 2. ročníku.
Pozornost věnujeme návrhům re-edukačních kroků pro jednotlivé příčiny chyb. Na jednom případu ukážeme, jak lze některé re-edukační postupy formulovat pro konkrétního žáka.