Úvod: V České republice dlouhodobou dostatečnou adherenci k terapii kontinuálním přetlakem (CPAP) vykazuje asi 70 % pacientů se syndromem obstrukční spánkové apnoe (OSA). Důležitým prostředkem pro udržení či zvýšení těchto hodnot může být dodatečná a opakovaná edukace, zahrnující i instruktáž ke cvičení.
To v současné době není v tuzemských podmínkách běžně využíváno. Proto bylo cílem zjistit, jak opakovaná edukace s instruktáží ke cvičení ovlivní adherenci pacientů k pou žívání CPAP terapie.
Soubor a metodika: 6 pacientů se syndromem OSA podstoupilo vstupní edukaci, polovina z nich kromě úvodní edukace absolvovala 4týdenní edukačně motivační program, zahrnující instruktáž ke cvičení pod dohledem fyzioterapeuta. Druhá polovina byla pouze edukována, bez dodatečné intervence.
Data o adherenci pacientů byla extrahována ze systému AirView, který zaznamenává aktivitu používaného přístroje. Výsledky a závěr: Výsledky naznačují pozitivní vliv edukačně-motivačního programu na adherenci pacientů se syndromem OSA.
Dodatečná a opakovaná edukace a motivace, včetně instruktáže ke cvičení by se tak mohla stat novou úlohou fyzioterapeuta v rámci multidisciplinárního týmu věnujícího se léčbě pacientů se syndromem OSA.