Porozumění odborným pojmům je nezbytným předpokladem přírodovědného vzdělávání. Vzdělávání nemůže uspokojivě probíhat, dokud si učitel a žák pod stejným slovem nepředstavují stejné (nebo alespoň velmi podobné) obsahy.
Proces osvojování si pojmu (krystalizace) začíná motivací (chutí žáka si pojem osvojit), pokračuje přes izolované modely a jejich zobecňování až ke generickým modelům a abstrakci. V tomto přísp ěvku je představena jedna z cest, kterou je možné krystalizaci podpořit, tj. systematická práce s izolovanými modely.
Příklady reprezentující typické modely, atypické modely a zdánlivé modely jsou hledány k základním systematickým kategoriím (třída ptáci, ryby aj). Pro oživení jsou vloženy QR kódy odkazující na pracovní listy pro učitele a žáky.
Tuto metodu je možné doporučit pro nácvik porozumění všech taxonomických kategorií a i dalších abstraktních přírodovědných pojmů.