Charles Explorer logo
🇬🇧

Konstrukce biologických úloh pro rozvojvědeckých dovedností

Publication at Faculty of Education |
2023

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Současná společenská poptávka po uplatnění na trhu práce a po efektivním rozhodování v každodenním životě vytváří potřebu intenzivního rozvoje dovedností, včetně dovedností souvisejících s vědeckým myšlením a uvažováním. Získávání znalostí prostřednictvím vědeckých procesů je nezbytnou součástí rozvoje společnosti.

Procesní aspekt vědy tvoří několik specifických dovedností. Zkoumání vědeckých dovedností žáků umožňuje nahlédnout do potenciálu dalšího rozvoje společnosti a pokroku v oblasti vědy, techniky a technologie.

V kontextu vzdělávání je třeba rozvíjet vědecké dovednosti prostřednictvím specifických úloh. Cílem tohoto příspěvku je představit proces tvorby badatelských úloh zaměřených na rozvoj specifických vědeckých dovedností.

Tento proces byl ověřen na konstrukci dvou komplexních úloh pro druhý stupeň ZŠ. Úlohy byly zaměřeny na formulaci výzkumné otázky, návrhu postupu řešení, záznamu a zpracování dat, vyvozování závěrů a správnou interpretaci dat a zodpovězení výzkumné otázky. Pilotní projekt byl realizován na podzim roku 2023 v předmětu Přírodopis v osmém ročníku. Úlohy byly ověřeny expertním panelem složeným z odborníků na didaktiku přírodních věd a učitelů přírodních věd z praxe.

Byla především sledována srozumitelnost z pohledu žáků. Úlohy se ukázaly jako funkční a použitelné.