Příspěvek je zaměřen na prezentaci longitudiálního kvantitativního výzkumu dvojčat. Úvod se věnuje základním informacím o dvojčatech, jejich vzniku, vývoji, porodu a jeho vlivu na další vzdělávání. Zmíněny jsou i aspekty výchovy dvojčat, vztahy mezi nimi, v rodině i v kolektivu a statistické údaje zaměřené na počet dvojčat v populaci.
Druhá část popisuje čtyři kazuistiky, příklady řešených problémů v poradně, kterou autorka práce vede. Třetí část prezentuje výsledky dotazníkových šetření provedených ve čtyřletém odstupu ze třech okruhů cílových skupin: rodiče dvojčat, učitelé a dvojčata sama.
Z tohoto šetření je patrné, že učitelé až v polovině případů nezohledňují specifické potřeby dvojčat. To, co dvojčata uvádějí,že jim nejvíce vadí - jejich srovnávání mezi sebou a společné oslovování - je ve školách poměrně běžné.
Oproti tomu problémy rodičů se školou nejsou až tak výrazné. Závěr prezentaceshrnuje získané výsledky dotazníkového šetření, které - jak bylo zjištěno - se v čase příliš neliší, a navrhuje možnosti zlepšení informovanosti o specifických potřebách dvojčat při školním vzdělávání.
Jednou z možností je rozšíření Průvodce učitele dvojčat napsaného autorkou práce.