Charles Explorer logo
🇨🇿

Populismus v politické komunikaci populistických a nepopulistických aktérů: případová studie českých sněmovních voleb 2021

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta |
2022

Abstrakt

Tato případová studie se zaměřuje na populistický diskurz v politické komunikaci vybraných českých politických aktérů na Facebooku a Twitteru. Zaměřuje se na období kampaní v posledních čtrnácti dnech před parlamentními volbami v říjnu 2021.

Výzkumný vzorek zahrnuje online politickou komunikaci lídrů populistických (Andrej Babiš a Tomio Okamura) i nepopulistických stran (Markéta Pekarová Adamová a Vít Rakušan). Výzkum je řešen pomocí kritické diskurzivní analýzy, inspirované především Faircloughovým přístupem.

Výzkum ukázal, že zkoumaní političtí aktéři plně využívali funkcí sociálních sítí, a to jak pro komunikaci s voliči, tak pro sebepropagaci či vymezování se vůči politickým oponentům. Všichni aktéři využívali ve své online politické komunikaci populistické prvky, přičemž komunikace se soustředila spíše na jejich oponenty než na konkrétní společenská témata.

Podrobná analýza lingvistických a diskurzivních prvků populismu u každého aktéra však odhalila, že diskurz zkoumaných politických aktérů se výrazně liší.