Školní tělesná výchova (ŠTV) hraje významnou roli v podpoře životního stylu dětí nejen přímým objemem pohybové aktivity (PA), ale též z hlediska edukačního. Podpora pohybové gramotnosti (PG) předznamenává rozvoj motivace k PA, vyšší míru zařazení PA do denního a týdenního režimu, podobně jako povědomí o vhodných PA. ŠTV, i další formy PA ve škole (pohybové chvilky, přestávky, kurzy), napomáhají fyzickému, psychickému a sociálnímu vývoji dětí. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), včetně dětí s obezitou, mají právo na podpůrná opatření tak, aby byl zajištěn rovný přístup ke vzdělávání.
Dětská obezita má závažné bio-psycho-sociální dopady, které mají tendenci progredovat a potencovat se a často souvisí s nízkou adherencí dětí k PA (ve škole i mimo ni). Pro rozvoj PG je nutná součinnost řady determinantů.
Klíčová je spolupráce zúčastněných stran (učitelé, ředitelé, lékaři, poradenská zařízení, tvůrci legislativních norem a kurikulárních dokumentů, fakulty připravující budoucí učitele, aj.). Mezi další patří změna plošných doporučení, omezení nadužívání uvolnění z TV, změny v hodinách TV i využívání individualizované pedagogické podpory (vč. nabídky zdravotní a aplikované TV).