Tento text je přílohou metodiky "Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol prostřednictvím řešení slovních úloh: Metodika", jež pracuje se slovními úlohami jako se svébytnými textovými útvary i z hlediska jazykové a čtenářské gramotnosti. Principy, na nichž je metodika založena, zohledňují výsledky didaktického, lingvistického a psychologického výzkumu.
V materiálu je didakticky zpracováno 43 metodických listů typu Porovnávání pro přímé použití ve výuce matematiky, případně českého jazyka. Metodické materiály typu Porovnávání obsahují kromě slovní úlohy také dvě či více řešení této úlohy fiktivními žáky. Úkolem žáků je porovnat předložená řešení mezi sebou, posoudit jejich správnost, doplnit či opravit krok v řešení, zjistit příčinu chybného postupu, popsat rozdíl ve dvou různých správných řešitelských postupech aj.
Tato práce se slovní úlohou může žákům nabídnout vhodné alternativní přístupy k řešení slovních úloh, upozornit na časté chyby v podobných úlohách a umožní jim získat hlubší vhled do struktury slovní úlohy prostřednictvím sledování a hodnocení řešení druhých. Žáci se tedy přirozeně setkávají se skutečností, že ke správnému řešení mohou vést různé cesty. Text je doplněnou podrobným popisem, jak tyto konkrétní typy metodických listů použít ve výuce.