Tento text je přílohou metodiky "Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol prostřednictvím řešení slovních úloh: Metodika", jež pracuje se slovními úlohami jako se svébytnými textovými útvary i z hlediska jazykové a čtenářské gramotnosti. Principy, na nichž je metodika založena, zohledňují výsledky didaktického, lingvistického a psychologického výzkumu.
V materiálu je didakticky zpracováno 23 metodických listů typu Neposedové pro přímé použití ve výuce matematiky, případně českého jazyka. Úlohy typu Neposedové neobsahují otázku. Úkolem řešitele je dotvořit text slovní úlohy tak, aby dávala smysl, tedy aby byla logicky i matematicky správná. V textu slovní úlohy některé údaje chybí a řešitel je má doplnit.
Tyto údaje (čísla, slova) jsou mu nabídnuty v tzv. galerii. Pro úlohy tohoto typu je charakteristický větší počet správných řešení, což dává prostor k práci s kontextem i textem úlohy. Žáci mohou např. posuzovat, které z možných řešení je reálné, které je nepravděpodobné, kter é výhodné apod. Úlohy tak přirozeně podporují potřebu žáků zdůvodňovat správnost řešení a zároveň umožňují práci s matematickou strukturou, která vystupuje na povrch díky různým řešením (např. některá doplňovaná čísla jsou vzájemně zaměnitelná, jiná nikoli). Text je doplněnou podrobným popisem, jak tyto konkrétní typy metodických listů použít ve výuce.