Přehledový článek předkládá psychologický pohled na texty, obrázky, fotografie věnované očkov ání. Objevují se na sociálních sítích jak v České republice, tak v zahraničí.
Materiály jsou adresovány široké laické veřejnosti. Badatelé si kladou otázku: Dá se exaktně určit, zda tyto materiály jsou vytvářeny a zveřejňovány se snahou vyvolat u laiků emoce, které povedou k vstřícnému či naopak odmítavému postoji k očkování? Doposud se zkoumaly kognitivní a behaviorální postoje laiků k očkování.
Emoční aspekty se začínají studovat teprve nedávno. Emoční aspekty textů o očkování (v angličtině se užívá termín sentiments) se většinou rozdělují do tří kategorií: pozitivní, neutrální, negativní, ale bude třeba pracovat s jemnějšími odstíny emocí.
Výzkumy ukazují, že v emočních nábojích textů o očkování existují výrazné rozdíly mezi zkoumanými zeměmi, ale v žádné nepřevážily negativní postoje k očkování. Údaje zmíněného typu poskytují zdravotníkům zpětnou vazbu pro jejich reagování a umožňují sledovat dynamické změny názorů u celých populací.