Charles Explorer logo
🇬🇧

SOFA: Pozitivní podpora chování PBIS

Publication at Faculty of Education |
2023

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

PBIS pomáhá zavádět systematickou podporu dětí na třech základních úrovních:

Na I. úrovni nastavujeme bezpečné, předvídatelné a pozitivní prostředí pro všechny děti, díky čemuž se snižuje incidence náročného chování. Preventivní předcházení náročnému chování na I. úrovni podpory přináší v zařízení možnost věnovat více času podpůrným aktivitám a zároveň zlepšuje wellbeing pracovníků.

Na II. úrovni podpora cílí na děti, které z různých důvodů potřebují mírně zvýšenou intenzitu podpory. Jsou to děti, které i při nastavené preventivní úrovni mírně narušují chod či atmosféru v zařízení (např. na sebe strhávají pozornost nebo často z nepozornosti porušují dohodnutá pravidla). V kompletně zavedeném systému by se mělo jednat o přibližně 10-15 % dětí, pro které v systému nastavujeme střednědobé intervence. Cílem je, aby byly intervence co nejméně náročné na čas a energii pracovníků zařízení, ale zároveň pomohly v rámci 1-2 měsíců stabilizovat chování dítěte.

Na III. úrovni je podpora zaměřena na děti s komplexními potřebami a projevy v chování. Intervence jsou dlouhodobé, individualizované a probíhají v multidisciplinární spolupráci. Pokud jsou I. a II. úroveň adekvátně nastaveny, pak by se mělo jednat o přibližně 1-5 % dětí, jimž je poskytována podpora III. úrovně. V případě, že se jedná o zařízení nebo lokalitu s vyšším výskytem náročného chování, pak by měly být všechny úrovně adekvátně zintenzivněny tak, aby poměr využívání podpory přibližně odpovídal 80:15:5, a tak byla efektivně využívána kapacita pracovníků zařízení. Na každé úrovni podpory se v systému PBIS pracuje s různými principy a přístupy, které se navzájem doplňují. Systém PBIS je flexibilní a škola nebo zařízení může zavádět jednotlivé úrovně samostatně s pomocí dostupných informací (prozatím převážně v anglickém jazyce) nebo poptat podporu tzv. PBIS kouče, který může proškolit pracovníky a posléze podporovat proces postupného zavádění hlavních principů