Na základě výzkumu žákovských korpusů a současné lingvistické teorie lze vytvářet a ověřovat hypotézy o akvizici sloves a na nich založených syntaktických struktur a vyvozovat závěry pro v ýuku češtiny jako cizího jazyka. Výzkum žákovského korpusu MERLIN (Hudousková, 2023) ukázal, že se zvyšující se jazykovou úrovní se významně nezvyšuje znalost dalších významů ani valenčních rámců jednotlivých sloves a že i na vyšších úrovních pokročilosti se nerodilí mluvčí omezují na užívání malého počtu centrálních sloves.
Cílem jazykové výuky na úrovni B2 a vyšší je proto zvýšit počet sloves a jejich významů, které nerodilí mluvčí aktivně užívají. V tomto směru je nezastupitelná role žákovských korpusů (pro češtinu CzeSL a MERLIN), které poskytují představu o jazykové kompetenci nerodilých mluvčích na různých úrovních pokročilosti, umožňují ověřování lingvistických hypotéz o akvizici jazyka a lze je také využít k didaktickým účelům pro identifikaci struktur, které nerodilí mluvčí (ne)užívají ve srovnání s rodilými mluvčími češtiny.