Charles Explorer logo
🇨🇿

Proč je hranice mezi virtuální bytostí a jejím světem neostrá

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta |
2006

Abstrakt

IVE je simulátor rozsáhlého virtuálního světa obydleného virtuálními bytostmi. Aplikace byla původně zamýšlena jako technické řešení problémů týkajících se representace virtuálního světa a zjednodušování simulace v místech, která nejsou v daný okamžik podstatná.

Za účelem vyřešení těchto problémů jsme navrhli model ISMA ('intention suitability materialisation advice'), který je novou technikou pro representaci virtuálního světa. Model staví na Gibsonově teorii afordancí a Bratmanově teorii praktického rozhodování.

Postupně se ukázalo, že některé výsledky projektu mají i psychologickou a filosofickou interpretaci. Především model ISMA vynucuje redefinici pojmu rozhraní mezi virtuální bytostí a světem a v konečném důsledku vede k obratu v nahlížení na to, co to vlastně virtuální svět je.

To může vést až k obecné změně v nazírání na to, jak přirozený svět popisovat. V článku nejprve představíme projekt IVE a model ISMA a poté se budeme zabývat tímto 'netechnickým' aspektem projektu.