Tento článek se týká metody pojmového mapování (concept mapping). Autoři popisuj í podstatu, funkce, přednosti a limity této metody a diskutují její využití v různých oblastech.
Na příkladu pojmových map zpracovaných studenty Univerzity Karlovy v Praze – Pedagogické fakulty v rámci pedagogického kurzu „Autorita ve výchově“ je ukázáno konkrétní využití pojmového mapování ve výuce pedagogiky. Na začátku kurzu byli studenti seznámeni s metodou pojmového mapování a vypracovali pojmovou mapu s klíčovým pojmem “autorita učitele”.
Během kurzu získávali nové znalosti o autoritě ve výchově a společně s vyučujícím a ostatními studenty diskutovali nad svými prvními pojmovými mapami. Na konci kurzu se studenti snažili své mapy vylepšit.
Pojmová mapa pomohla studentům velmi přehledně zachytit komplexnost předložené problematiky. Autoři uvádějí problematické aspekty tvorby mapy a dále příklady vhodně a nevhodně vybraných pojmů a (křížových) spojení mezi nimi.