Tento článek se týká metody pojmového mapování (concept mapping). Autoři popisují podstatu, funkce, přednosti a limity této metody a diskutují její využití v různých oblastech.
Na příkladu pojmových map zpracovaných studenty Univerzity Karlovy v Praze – Pedagogické fakulty v rámci pedagogického kurzu „Autorita ve výchově“ je ukázáno konkrétní využití pojmového mapování ve výuce pedagogiky. Na začátku kurzu byli studenti seznámeni s metodou pojmového mapování a vypracovali pojmovou mapu s klíčovým pojmem “autorita učitele”.
Během kurzu získávali nové znalosti o autoritě ve výchově a společně s vyučujícím a ostatními studenty diskutovali nad svými prvními pojmovými mapami. Na konci kurzu se studenti snažili své mapy vylepšit.
Pojmová mapa pomohla studentům velmi přehledně zachytit komplexnost p ředložené problematiky. Autoři uvádějí problematické aspekty tvorby mapy a dále příklady vhodně a nevhodně vybraných pojmů a (křížových) spojení mezi nimi.