Kurz se zaměřuje na metodické a didaktické problémy, spojené s výukou soudobých dějin na gymnáziích, středních a základních školách. Pozornost bude věnována jak konkrétním historickým tématům a možnostem jejich didaktického zpracování, tak reflexi vztahu mezi historiografií, školním dějepisem a širší historickou kulturou.
Kurz seznámí studenty se zahraničními přístupy k historickému vzdělávání, zaměří se též na inovativní metody výuky (využití komiksu, počítačových her, tvořivá práce s prameny ad.). Paralelně se pokusí též o metodologickou reflexi prostoru mezi školním dějepisem, historiografií a historickou popkulturou (jak transformovat výstupy historiografie, aby byly použitelné ve školní praxi? lze ve výuce využít popkulturu?).
V závěru semestru si účastníci kurzu ověří teoretické poznatky v praxi v rámci modelové výuky na gymnáziu. Kurz je určen nejen budoucím učitelům dějepisu, ale též muzejním pracovníkům a historikům se zájmem o popularizaci a didaktické využití historiografie.
Zápočet bude udělen na základě docházky, četby krátkých textů a aktivního přístupu k tématům. Zkouška předpokládá vytvoření modelové hodiny.