Obsah kurzu:
Čas ve vztahu k chování a jeho regulativní funkce v lidském životě.
Časová perspektiva (teoretické vymezení).
Orientace na budoucnost.
Diagnostika časové perspektivy (strategie a přehled metod).
Koncepce perspektivní orientace (východiska a seberozvojový kontext perspektivní orientace, vztah k budoucnosti jako faktor lidské motivace, alternativnost v orientaci jedince na budoucnost).
Perspektivní orientace a škola (persp. orientace a školní výkon, persp. orientace jako činitel žákovské motivace k učení, instrumentalita učení z hlediska budoucích cílů, perspektivní orientace a profesionální sebeurčení - profesionální volba).
Vývoj časové perspektivy u člověka.
Posluchači kurzu budou seznámení s těmito diagnostickými metodami: MIM (Nuttin), Zimbardův inventář časové perspektivy (ZTPI),škála orientace na budoucnost – FTO (Gjesme), metoda "Nejdůležitější události“ (Walace), metoda slohu (Pavelková), metoda "Kým budete" (Kastemboum), dotazník perspektivní orientace - PO-5 (Pavelková), dotazník důležitosti motivačních cílů a instrumentality studia pro tyto cíle (DeVolder).
V kurzu bude tématizována problematika časové orientace člověka. Analyzována bude žákovská motivace v časových souvislostech a diagnostické možnosti v oblasti časové orientace jedince.
Cílem kurzu je rozšířit kompetence studentů doktorandského studia v oblasti rozvoje uvědomělého vztahu žáků k budoucnosti a časové perspektivy. S tím úzce souvisí vybavení studentů diagnostickými a autodiagnostickými postupy a nástroji, které by umožnily adresné působení v této oblasti.