Publikace se zabývá tématem porozumění čtenému u rizikových skupin čtenářů. Jedná se o žáky, kteří mohou být ohroženi v rozvoji čtenářských dovedností, včetně obtíží v porozumění čtenému.
Poznatky shromážděné v této publikaci vycházejí z výzkumného projektu Grantové agentury ČR "Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika" a zahrnují jeho druhou část (první část projektu byla zaměřena na rozvoj porozumění čtenému u dětí s typickým vývojem). Zpracovaný text je strukturován v souladu s klinickými skupinami žáků, které byly identifikovány jako nejčastější rizikové skupiny z hlediska možných čtenářských obtíží, včetně obtíží v porozumění čtenému.
Výsledkem jsou čtyři svébytné kapitoly, které se zabývají porozuměním čtenému u dětí se specifickými poruchami učení (včetně dětí s dyslexií), dětí se specificky narušeným vývojem řeči a jazyka (s vývojovou dysfázií), dětí s poruchou autistického spektra (včetně dětí s Aspergerovým syndromem) a tzv. slabých čtenářů. Třídění čtenářských obtíží potvrzuje i tzv. jednoduchý model čtení (Gough & Turmer, 1986), ze kterého jsme vycházeli.
V rámci dílčích kapitol čtenář nalezne souhrn a kritickou analýzu českých i zahraničních bibliografických zdrojů v dané oblasti a informace o metodologii výzkumného úkolu, včetně seznámení s výzkumnými diagnostickými nástroji. V pilotním šetření byla ověřována vhodnost výzkumných přístupů v jednotlivých klinických skupinách, což bylo i východiskem pro zpracování čtyř kazuistik problémových čtenář ů.
Diagnostické nástroje jsou uvedeny v přílohách.