Charles Explorer logo
🇨🇿

Variabilita vývoje čtenářských dovedností u ohrožených dětí

Publikace na Pedagogická fakulta |
2014

Abstrakt

Příspěvek se zabývá problematikou vývoje čtenářských dovedností u rizikových dětí. Opírá se o první analýzy dat longitudinálního projektu ELDEL-WP2 a navazujícího projektu GAUK, které sledovaly vývoj dětí se specificky narušeným vývojem řeči (a jazyka), děti s familiární zátěží pro vznik dyslexie a děti s typickým vývojem.

Příspěvek se nejdříve zaměřuje na identifikaci dětí a proceduru stanovování rodinného rizika dyslexie a narušeného vývoje řeči (a jazyka). Dále se zabývá na vývojovými profily pregramotnostních schopností a dovedností a v závěru porovnává obraz gramotnostních obtíží výzkumných skupin.

Dle zjištěných údajů se nejvíce ohroženou skupinou z hlediska možných deficitů jevily děti se specificky narušeným vývojem řeči (a jazyka). Přesto, že děti s rodinným rizikem dyslexie nedosahovaly statisticky signifikantně nižšího výkonu než děti s typickým vývojem, jeví se i tato skupina na konci 1. ročníku, ale zejména pak ve 3. ročníku jako více riziková z hlediska výskytu poruch gramotnosti než skupina dětí s typickým vývojem.