Kolektivní monografie předkládá přehled hlavních analytických výstupů tříletého longitudin álního výzkumu porozumění čtenému u dětí prvního až čtvrtého ročníku základní školy. Ústředním tématem publikace je vývoj porozumění čtenému, které je zde nahlíženo jako otázka vývojové, kognitivně a psycholingvisticky orientované psychologie i jako aktuální tematika poradenské a školní psychologie. Teoretické uchopení problematiky poskytl řešitelům výzkumného projektu tzv. jednoduchý model čtení (Gough & Tunmer, 1986), v němž je čtení z pohledu vývojového určováno vzájemným působením dvou oddělitelných dovedností: dovedností dekódování a porozumění.
Metodologická pasáž seznamuje čtenáře s východisky, cíli i metodologickými postupy výzkumné studie. Zvláštní pozornost je věnována prezentaci vlastních diagnostických nástrojů, které integrují jednak aktuální zahraniční přístupy, ale také osvědčené české přístupy.
Jedná se o zkoušky hlasitého a tichého čtení a zkoušky naslouchání se zaměřením na porozumění. To je zkoumáno jako schopnost porozumět informacím z textu a schopnost z textu vysuzovat nepsané významy.
V celkem devíti samostatných kapitolách poskytuje publikace komplexní obraz struktury a vývoje porozumění čtenému. Popsány jsou vývojové posuny v oblasti dekódování i porozumění čtenému, z hlediska obou hlavních výukových metod čtení (analyticko-syntetická, genetická); identifikovány jsou vývojové mezníky, kritické momenty a důležité prekurzory porozumění čtenému.
V neposlední řadě je pozornost věnována i environmentálnímu kontextu porozumění čtenému. Na základě interpretace datového materiálu z dotazníkového šetření jsou vykresleny faktory spojené s rodinou dítěte čtenáře (např. socioekonomický status rodiny, vzdělanostní background rodiny, čtenářské zázemí rodiny a čtenářská praxe v rodině dítěte).
Jiný úhel pohledu nabízí závěry dotazníkového šetření mezi učiteli prvního stupně základních škol. Jsou ukázány nejčastěji využívané postupy, strategie a materiály pro výuku porozumění čtenému.
Poslední sledované hledisko poskytuje zmapování porozumění čtenému z pohledu samotného dětského čtenáře, a to se zdůrazněním významu sebehodnocení v rozvoji čtenářské kompetence a čtenářské gramotnosti.