Charles Explorer logo
🇨🇿

O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny

Publikace na Pedagogická fakulta |
2019

Abstrakt

Výuka českého jazyka se dlouhodobě potýká s potížemi v oblasti kvality i výsledků. Mnohá navrhovaná řešení se soustředí především na obecné parametry interakce a kooperace ve výuce, metody a formy práce.

Avšak skutečná příčina problémů tkví v dezintegraci výuky. V samotném fundamentu: vyučovaném obsahu a způsobu jeho didaktického uchopení.

Vyučovací a učební prostředí českého jazyka je momentálně utvářeno separováním jazyka a komunikace, což je ovšem z hlediska zacílení výuky neopodstatněné a nadále neudržitelné. Příspěvek na konkrétních ukázkách kritických výukových situací ukazuje, že zásadní výzvou pro výzkum v oborové didaktice češtiny je obsahově zaměřený přístup s cílem analýzy a zlepšování výuky.