Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogické praxe ve studiu učitelství biologie v ČR

Publikace na Pedagogická fakulta |
2016

Abstrakt

Výzkumné šetření se zabývá rozsahem a obsahem pedagogických praxí v přípravě budoucích učitelů biologie na vysokých školách v ČR. Zvolenou metodou sběru dat je dotazník.

Respondenti jsou pedagogičtí pracovníci pedagogických a přírodovědeckých fakult, kteří mají na starost vedení pedagogických praxí. Celkem se jedná o 11 respondentů.

Otázky v dotazníku mají nejprve obecný charakter (univerzita a fakulta respondentů, zařazení biologické praxe ve stupni studia). Poté otázky zjišťovaly, zda vlastním praxím předchází náslechy (zda se náslechy uskutečňují v obou stupních studia, v jakém rozsahu) a zda jsou oborové praxe souvislým celkem, či zda se skládají z několika částí.

Otázky se také věnovaly tomu, jakým způsobem jsou praxe kontrolovány pracovníkem fakulty (v jakém rozsahu, zda jsou používány např. hospitační formuláře) a jak jsou praxe kontrolovány v době nepřítomnosti pracovníka fakulty (natáčení na video). Zájem byl také soustředěn na mentorské rozhovory (v jakém rozsahu probíhají, jakým způsobem, jaké jsou s nimi zkušenosti, případně co by šlo změnit).

Podstatné bylo i zjišťování závěrečného hodnocení praxí, případného odevzdávání vytvořených materiálů studenty (portfolia, přípravy na vyučovací hodiny atd.). Na základě zjištěných informací byl vytvořen ucelený přehled situace v ČR, který poslouží jako výchozí materiál pro dizertační práci s názvem Analýza vyučovacích hodin přírodopisu na 2. stupni ZŠ zaměřená na profesní vidění a reflexi učitelů.