Charles Explorer logo
🇨🇿

Analýza vyučovacích hodin přírodopisu na 2. stupni ZŠ zaměřená na profesní vidění a reflexi učitelů: návrh doktorského projektu

Publikace

Abstrakt

Projekt se zabývá analýzou vyučovacích hodin přírodopisu na 2. stupni ZŠ, která je zaměřena na profesní vidění a reflexi učitelů. Cílem projektu je nejprve realizace rešerše odborné literatury a následná fáze sběru dat, jejichž vyhodnocení bude hlavní součástí disertační práce.

Hlavními cíli práce bude především provedení vyučovacích hodin přírodopisu (vedeno učiteli 2. stupně ZŠ) a jejich nahrávání. Na základě těchto videonahrávek dojde k vytvoření databáze záznamů výukových hodin, které budou doplněné samostatnými reflexemi učitelů a reflexemi učitelů za pomocí videozáznamu.

Analýza sebereflexí učitelů s pomocí videozáznamu a bez pomoci videozáznamu bude porovnávána ve smyslu komparace sebereflexí. Následně dojde k vyhodnocení přínosu videozáznamu pro sebereflexi učitelů.

Ve druhé fázi výzkumu bude vytvořena databáze mentorských rozhovorů se zkoumanými učiteli po realizovaných vyučovacích hodinách s pomocí videozáznamu nebo bez pomoci videozáznamu. Opět bude následovat analýza mentorských rozhovorů, komparace sebereflexí učitelů bez mentora a s mentorem a na závěr bude uvedeno vyhodnocení přínosu využití služeb mentora pro sebereflexi učitelů.

Komparovány budou také sebereflexe učitelů s využitím služeb mentora bez pomoci videozáznamu a s využitím služeb mentora s pomocí videozáznamu. Přínos těchto sebereflexí bude opět vyhodnocen.

Na závěr bude stanovena úroveň schopnosti profesního vidění učitelů na základě porovnání jejich samostatných reflexí na základě reflexí s mentorem nebo reflexí s mentorem a videozáznamem. Ve všech výše zmíněných případech bude věnována zvláštní pozornost schopnosti všímat si a reflektovat jevy specifické pro výuku biologie.