V příspěvku byla představena nová standardizovaná testová baterie PorTex, která mapuje gramotnostní dovednosti u žáků na 1. stupni ZŠ. Vychází z jednoduchého modelu čtení a je zaměřena na jazykové předpoklady pro čtení (test fonologie, test jazykové uvědomování - morfosyntaktické dovednosti), čtenářský výkon (čtení slov, čtení pseudoslov) a porozumění.
Baterie umožňuje dále sledovat sebehodnocení čtení žáků a environmentální vlivy rozvíjející se gramotnosti (dotazník pro rodiče, dotazník pro učitele). Jde tedy o komplexní podněty pro hodnocení čtenářské gramotnosti u žáků 1. stupně základních škol, s využitím v diagnostice čtenářských obtíží jakéhokoli charakteru či čtenářského výkonu u žáků z různých rizikových skupin čtenářů.
Použití je vhodné ve školních poradenských pracovištích a školských poradenských zařízeních, zejména pedagogicko-psychologických poradnách při diagnostice čtenářských obtíží.